6 manieren om je lezer aan te spreken

He jij daar

Mensen krijgen tegenwoordig een overvloed aan informatie over zich uit gestort. Vandaar dat ze veel folders en e-mails ongelezen laten. Maar jouw e-mail is natuurlijk reuze belangrijk! Dus hoe zorg je dat die wél gelezen wordt?

Hieronder volgen 6 effectieve manieren om je lezer direct aan te spreken:

1. Zorg voor een duidelijke titel

… of voor een aantrekkelijke onderwerpregel van je e-mail. Zodat je lezer meteen weet waar je tekst over gaat.

     Dus niet: vraagje.

     Maar: Wil jij het lettertype van de template wijzigen?

     Niet: Verbeter je schrijfstijl.

     Maar: 6 manieren om je lezer aan te spreken.

Dat trekt meer aandacht, anders had je deze zin niet gelezen…

 

2. Schrijf actieve zinnen

Passieve zinnen maken een tekst onpersoonlijk. Als je een een passieve zin leest, weet je niet wie wat doet. Die informatie staat er niet in. Dat maakt zo’n zin onduidelijk en vaag. Kijk eens naar deze zin:

     De uitnodiging wordt volgende week verstuurd.

Als je na twee weken nog geen uitnodiging hebt, bij wie kun je dan terecht? Maak je zinnen daarom liever actief met het woordje ‘ik’ of ‘wij’. Dan laat je zien wie wat doet. En spreek je lezer aan met ‘u’ of ‘jij’. Dus zo:

     Ik stuur u volgende week een uitnodiging.

Dat klinkt ineens heel persoonlijk. Je spreekt je lezer aan en hij weet van wie hij de uitnodiging kan verwachten. Dat schept duidelijkheid!

 

3. Laat jezelf zien

Op de website van een therapeut las ik het volgende:

Tijdens het eerste consult vindt een intakegesprek plaats waarin de klacht, de algehele gezondheid en het functioneren in kaart worden gebracht.

Kan het nog afstandelijker?! Waar is de therapeut? Maak de zin actief en persoonlijk, dan laat je jezelf zien als therapeut. Vervang ook de moeilijke woorden, dat is uitnodigender. Bijvoorbeeld zo:

Tijdens uw eerste bezoek vraag ik naar uw klachten, uw gezondheid, en of u alles kunt doen wat u graag doet.

Zo word je als schrijver een mens van vlees en bloed, en schep je een band met je potentiële klant. Je betrekt hem bij de tekst en je vergroot de kans dat hij inderdaad klant bij je wordt.

 

4. Gebruik spreektaal

Als je spreektaal gebruikt, is het net alsof je tegen je lezer praat. Je lezer voelt zich (letterlijk) aangesproken. Een ander voordeel van spreektaal is dat je zinnen vanzelf korter worden en dat je makkelijke woorden gebruikt. Kijk maar:

Vroeger waren spreektaal en schrijftaal twee aparte dingen. Nu niet meer. Dat laat ik hier zien. Je mag gewoon schrijven zoals je praat. Dat schrijft lekker. Dat leest lekker. En je tekst wordt een stuk toegankelijker.

 

5. Stel een vraag

Vragen doen een beroep op je lezer. Kijk maar:

Doe je ook mee?

Kunt u niet op deze datum? Mail ons dan voor een andere afspraak.

 

6. Geef een opdracht

Je geeft je lezer een opdracht door ‘de gebiedende wijs’ te gebruiken. Dat is een taalkundige term die nogal bazig klinkt ;-). Maar ik gebruik het in deze blog om adviezen te geven: Schrijf actieve zinnen. Laat jezelf zien.

Opdrachten kunnen ook heel uitnodigend klinken: Kom op tijd. Neem deze uitnodiging mee.

Als je deze tips toepast in je zakelijke brieven en e-mails, betrek je je lezer direct bij de tekst. Hij merkt aan alles dat je de tekst aan hem schrijft en zal eerder doen wat je vraagt.

Lees ook mijn Taaltip: Niet te deftig graag!

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je tekst aantrekkelijk te maken. Wil je meer leren over duidelijk en leesbaar schrijven? Volg dan mijn training Duidelijk schrijven.